Bio

GRACIELA SACCO b. 1956-2017, Santa Fe, Argentina.

GRACIELA SACCO graduated in 1987 with a thesis devoted to the Argentinian avant-garde movement of 1960. The artistic expressions of that decade established strong ties between artistic experimentation and social commitment, culminating in Rosario, the artist’s hometown, with ̈Tucumán Arde ̈ (Tucuman Burns) now esteemed as a landmark of international Political Conceptualism. This generation of artists was harshly repressed by the military dictatorship that seized the country from 1976 to 1983. Graciela Sacco ́s work demonstrates, even under democracy, that the retrieval of memory is a collective and conflictive task. Her artwork questions the relationship between memory and photography, where memory requires an active subject capable of dealing with the fragility and versatility of the signs. In Spanish, “sense” alludes to the meaning and body affected by sensory perceptions. Beauty and mystery are the means by which Graciela Sacco appeals to our feelings by multiplying and questioning the assignment of meaning.

As a visual artist with a prominent position in the contemporary art scene, Graciela has represented Argentina in several international biennials including Shanghai Biennial (2004), Venice (2001), La Habana (1997 and 2000), Mercosur (1997), Sao Pablo (1996), 1st Biennial of Photography in Vigo (2000), The Urban Art Festival Toulouse (2002), among others. She has been awarded with various distinctions and has received many international accolades including Artist of the year, by the Argentinean Association of Art Critics (2001), Konex award (2002 – 2012) among others. She has published numerous books such as M2 Volúmen I (2009), Shadows from the South and the North (2004), Imágenes en Turbulencia: Migraciones, cuerpos, memoria (2000), Escrituras Solares (1994). She has been featured in leading publications such as America’s Society Magazine, Bomb, Art Nexus, Art News, Art in Americas and the New York Times. Her works has been shown in solo and group exhibitions in Argentina, England, Germany, France, Switzerland, Israel, United States, Mexico, Brazil, Cuba, Peru. Today, her work is present in prestigious national and international collections such as MAMBA – Museum of Modern Arts, Buenos Aires, Argentina; MACRO – Museum of Contemporary Art from Rosario, Argentina; Bronx Museum of New York, EEUU; MFAH – Museum of Fine Arts Houston, EEUU; Museum of Arts Fort Lauderdale, EEUU; The Microsoft Art Collection, Washington, EEUU; Capitolio Policultural, Porto Alegre, Brazil; Essex University, Colchester, England; among others.


GRACIELA SACCO 1956-2017, Santa Fe, Argentina.

Graciela Sacco se graduó en 1987 con una tesis dedicada a las vanguardias argentinas de los años 60. Las expresiones artísticas de aquella década habían establecido fuertes lazos entre el experimentalismo artístico y el compromiso social, culminando en Rosario, su ciudad natal, con “Tucumán Arde”, experiencia reconocida internacionalmente como un hito del Conceptualismo político. Aquella generación de artistas había sido duramente reprimida por la dictadura militar que tomó el país desde 1976 hasta 1983. Sus trabajos están relacionados con la luz y la gráfica. Desde sus comienzos y a lo largo de su trayectoria, sus producciones invitan a reflexionar sobre la violencia política y social. El uso de diferentes procesos fotosensibles le han permitido materializar ideas y conceptos de forma particular que ha hecho que su trabajo porte una fuerte identidad artística. Los tránsitos, los exilios, las migraciones, los núcleos de conflicto social se hacen presentes en episodios de distinta distancia epocal. En su obra las citas van y vuelven y adquieren un sentido circular, hasta ubicarse en una instancia atemporal que se impone también en el presente.

Su obra ocupa hoy una posición prominente dentro de la escena del arte contemporáneo mundial. Ha representado a la Argentina en diversas bienales internacionales incluyendo Shanghai (2004), Venecia (2001), La Habana (1997 y 2000), Mercosur (1997) y San Pablo (1996), entre otras. Ha sido galardonada con numerosos premios y reconocimientos, tales como el Artista del año, por la Asociación Argentina de Críticos (2001) y el Premio Konex (2002-2012), entre otros. Ha publicado numerosos libros tales como “Nada Esta donde se cree” (2015), “M2 Volumen I” (2009), “Sombras del Sur y del Norte” (2004), “Imágenes en turbulencia: Migraciones, cuerpos y memoria” (2000), “Escrituras solares” (1994). Sus obras y su trayectoria han sido catalogadas en importantes publicaciones líderes tanto nacionales e internacionales tales como America’s Society Magazine, Bomb, Art Nexus, Art News, Art in Americas y el New York Times. Ha realizado numerosas exposiciones individuales y colectivas en Argentina, Inglaterra, Alemania, Francia, Suiza, Israel, Estados Unidos, México, Brasil, Cuba y Perú. Hoy en día, su trabajo forma parte de colecciones nacionales e internacionales tanto públicas como privadas como MAMBA – Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Argentina; MACRO – Museo de Arte Contemporáneo de Rosario, Argentina; Museo del Bronx en New York, EEUU; MFAH – Museo de Bellas Artes de Houston, EEUU; Museo de Arte de Fort Lauderdale, EEUU; Colección Microsoft, Washington, EEUU; Capitolio Policultural, Porto Alegre, Brasil; Essex University, Colchester, Inglaterra; entre otras.